Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Onderwijs op IKC De Lichtlijn

Op basisschool De Lichtlijn bieden we een liefdevolle en stimulerende omgeving gericht op de optimale ontwikkeling van elk kind. We bieden goed onderwijs in een fijne sfeer, waarin elk kind gezien en geliefd wordt en het onderwijs krijgt dat het nodig heeft. 

We werken met combinatiegroepen. Groep 1/2 en groep 3/4 vormen samen de onderbouw. De bovenbouw wordt gevormd door groep 5/6 en 7/8.

Lees meer over onze groepen
Leerkracht met kinderen handen in de lucht

We streven concrete onderwijsdoelen na:

Mediawijsheid  |  Taalontwikkeling  |  Kindgericht onderwijs  |  Samenwerken

Mediawijsheid geeft een voorsprong

Mediawijsheid houdt veel meer in dan het gebruik van Chromebooks in onze klassen. Het gesprek over digitale geletterdheid geeft onze leerlingen een stevige basis in een samenleving die steeds meer afhankelijk wordt van online kennis en kunnen. Die afhankelijkheid heeft voordelen maar ook risico’s. Het met elkaar onderzoeken en ontdekken hiervan is winst die onze leerlingen wijs en weerbaar maakt.

Taalontwikkeling

Taal is overal en altijd. Op elk moment en in elke situatie willen we taalkansen herkennen en benutten.  Kinderen die meer uitdaging nodig hebben kunnen Spaanse les volgen. Al onze leerlingen krijgen vanaf groep 1 Engels omdat deze taal steeds meer gebruikt en gesproken wordt in onze samenleving.

Kindgericht onderwijs

Op IKC De Lichtlijn maken we de beweging van leerstofgericht naar kindgericht onderwijs. Wij willen dat ieder kind inzicht krijgt in zijn eigen ontwikkelingsmogelijkheden. Leertrajecten kunnen qua inhoud en tempo worden afgestemd op het individu.

Samenwerken

Succesvol onderwijs van betekenis bieden doe je samen. Daarom zien wij leerkrachten, schoolpersoneel, ouders en kinderen als één team dat in harmonie, open communicatie en respect met elkaar optrekt. We zijn immers samen verantwoordelijk voor de groei en ontwikkeling van het kind. Het samenzijn maken we graag wekelijks tastbaar tijdens de weekopening en stimuleren we door schoolactiviteiten en een gezellige sfeer op het schoolplein. 

De zegen van onze liefdevolle Vader

We hebben er alle vertrouwen in dat onze leerlingen groeien in kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Met vallen en opstaan, maar dat mag. Zij zijn de toekomstige lichtdragers. Het vult ons met trots en enthousiasme om hen daarbij te helpen en te coachen, in het vertrouwen dat onze liefdevolle Vader het zegent. 

Jongens overleggen over schoolwerk

Thema

In de middagen werken we aan taal, wereldoriëntatie, cultuur en expressieve vakken binnen thema’s. De sociaal-culturele praktijk krijgt hierin een centrale plek.

Wij halen de echte wereld in de klas en stappen met onze leerlingen ook buiten de muren van het klaslokaal om te leren. Altijd zijn de kerndoelen leidend. We willen een uitdagende leeromgeving creëren waarin kinderen ook op andere manieren leren leren.

Zonder titel (750 x 750 px) (2)

Kanjer training

Bij De Lichtlijn hebben we kanjertraining als vak. De kanjertraining is leidraad bij het systematisch en dagelijks werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd om de kanjertraining te geven. Wekelijks wordt in alle groepen een kanjerles gegeven. 

De vijf uitgangspunten van de kanjertraining zijn:

  • we vertrouwen elkaar
  • we helpen elkaar
  • niemand speelt de baas
  • niemand lacht uit
  • niemand doet zielig

De kanjertraining zetten we in het teken van: We hebben respect voor God, onszelf en anderen. 

Gedrag is een vak

Op elk moment van de dag heb je te maken met gedrag. Thuis, bij een vriendje, in het verkeer, enz. Welk gedrag is eigenlijk goed?

Kinderen leren hoe zij zich moeten gedragen. Dit leert een kind thuis al, maar ook op school. Een speerpunt op school is dat kinderen zich veilig voelen zodat zij volledig tot ontwikkeling kunnen komen. Een voorwaarde om je veilig te voelen is dat je weet wat er van je wordt verwacht. Dat er duidelijke grenzen zijn. Hoe ga je om met elkaar? Met de spullen van school? Wat mag er in de gangen van school?

Vanuit de schoolregels zijn er routines opgesteld. Hier oefenen
we dagelijks mee. Op tijd de school binnenstappen (uiterlijk
8.25 uur), stilte op de gangen en leerpleinen (na 8.30 uur) en
een rustige overgang bij het naar buiten en naar binnen gaan
zijn hier voorbeelden van. Deze routines gelden voor iedereen in het gebouw.

Twee jongens lachend in de klas
LEV meisje tijdens speelkwartier

Wekelijkse gymnastiek

Alle kinderen krijgen op woensdag gym van een vakleerkracht. Groep 1 t/m 8 gaat naar de gymzaal van OKK aan de Marsdiepstraat.

De kinderen van groep 5 t/m 8 krijgen daarnaast nog een uur in de week een ‘natte gymles’. Kinderen zullen spelenderwijs leren hoe om te gaan met stromingen, gebruik maken van glijbanen, rekening houden met anderen in het zwembad etc.

De leerkrachten van beide groepen zijn aanwezig in het zwembad. De zwemveiligheidslessen worden gegeven door erkende zwembadinstructeurs.

Buitensschoolse activiteiten

Wij doen graag mee aan buitenschoolse activiteiten. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Schooltoernooien als basketbal, voetbal en scholierenveldloop
  • Zendingsprojecten
  • Tefal je dekje (pannenkoeken bakken bij verzorgingshuis)
  • Voetbaltoernooi LEV-WN
16
Kom je kennismaken?
Zoek je een basisschool of opvang voor je kind(eren) en spreekt Integraal Kindcentrum De Lichtlijn jou aan?

Je bent van harte welkom voor een persoonlijke rondleiding.
Wij leren jullie graag kennen.

Copyright © IKC De Lichtlijn Den Helder | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud